fredag den 13. februar 2009

Sikken en uge...

Endnu en uge er gået med alt for lidt træning - det er godt at foråret nærmer sig.
Til min kommende MUS-samtale skal jeg svare på hvordan "mit arbejdsliv påvirker mit fritidsliv". Det er forholdsvis nemt at svare på - arbejdslivet tager alt for lang tid..... Nå, det er jo meget fedt at være lærer.
Django er syg. Han startede med dårlig mave onsdag, og begyndte så at kaste op i går aftes. I nat fra 23.15 - 01.45 tror jeg han kastede op 10 gange, stakkels hund og ren tortur at være lige ved at falde i søvn og så skulle op igen for at tørre op. Han kaster stadig op, men virker i øvrigt upåvirket, så dyrlægen mente at jeg skulle se tiden an hen over weekenden - jeg håber han snart er rask!!!
Jeg har fået meldt mig til LP1 i Hårlev den 11.04.09 - det er stort! Resultatbogen er bestilt og ankommet i dag, så nu skal det være. Paul er i gang med at arrangere generalprøve, der nok bliver den 14.03 i Charlottes hal.
Jeg har kigget på programmet og prøvet at forholde mig til, hvad vi mangler:
1. Tandvisning: Er jo ikke en øvelse vi træner særlig tit, men det må vi hellere i gang med. Han plejer at klare den nogenlunde, men til tider kan han være lidt stram i højre side.
2. Lineføring: Har ellers været supergod, men jeg skal nok koncentrere mig meget om den i den kommende tid. Django er tilbøjelig til at gå for langt fremme - et resultat af belønning med højre hånd!!!, og det er han begyndt at gøre meget igen, ligesom han puffer til mig og hopper og danser for at få belønning. I meget langsomt tempo går han flot, i løb hopper han og to-skridts øvelserne skal også trænes - de er nogenlunde stabile. Og - nå ja, jeg skal huske ikke at sige plads når jeg stopper op!!
3. Stå: Det er altså heller ikke en helt stabil øvelse... Jeg skal træne det at gå tilbage til ham mest, men også selve indgangen til øvelsen - snoren af, fri ved fod - uden bliv-kommando skal trænes.
4: Spring: Her er jeg lidt usikker, så den øvelse skal jeg have hjælp til. Jeg er i tvivl om hvornår jeg skal bevæge mig og om, hvor langt jeg skal løbe frem efter springet... fat i Charlotte før jeg træner den selv!
5: Stillingsskift: Det er blevet en meget stabil øvelse efterhånden. På et tidspunkt blev Django meget "robot-agtig" og lagde sig med det samme, men efter jeg har trænet med meget mere variation er han mere opmærksom på, hvad jeg siger i stedet for bare at tilbyde noget. Men selvfølgelig skal øvelse trænes.
6. Indkald: Er helt klart den bedste øvelse, som bare skal fungere! Django løber med godt tempo og sætter sig flot på plads - hos Charlotte i mandags løb han dog pludselig bag om mig i stedet for at sætte sig ind forfra, det var det han lærte som hvalp, og det vendte åbenbart pludselig tilbage. Det sværeste i denne øvelse bliver at lære ham ikke at reagere på dommerens "værsgo'"
7. Næseprøve: Tja, måske går det. Han er blevet god til at bruge næsen og vælge den rigtige og samle den op. Desværre smider han den på halvvejen, men vi må nå så langt vi kan med den øvelse. Her skal vi også huske at træne at jeg vender mig væk fra ham, men dommeren lægger genstandene.
8. Fællesdæk: Også en meget stabil øvelse som vi bør klare godt. Jeg skal træne ikke at sige "bliv" når jeg går tilbage til ham, men ellers bør han ikke have nogle problemer. Det afhænger selvfølgelig af, hvilke hunde han kommer til at ligge ved siden af - mon man kan have nogen indflydelse på det??
9. Helhedsindtryk: Jeg skal have lært programmet 130%, så jeg er helt sikker i det. Jo mere sikker jeg er, jo bedre har Django det - og programmet er noget af det nemmeste at have styr på! Ellers afhænger det meget af dommeren - hvor tæt han går på Django, hvor højt han taler, om Django føler sig tryg ved ham osv.
Målet med denne allerførste officielle LP-prøve er at jeg skal lære at gå til prøve, og at vi skal have det sjovt. Jeg vil ikke være ambitiøs hvad placering osv. angår for det er bare ikke det, det skal handle om denne gang - det kan altid komme i løbet af sommeren!!!

Jo - jeg synes vi er klar til at lave en OK prøve!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar