torsdag den 29. juli 2010

Øv - det havde vi så ikke lige brug for!

Zazu er ikke lige min yndlingshund i øjeblikket!

Til dem, der ikke ved det, er Zazu en Rhodesian Ridgeback - en temmelig stor hanhund - som vi træner sammen med hos Charlotte Lyngholm. Catja og Zazu er også medlemmer af Nørdklubben både i LP og Rally og i den anledning mødtes vi i går aftes med Annie/Tira og Lisa/Louie til rallytræning på Hasselgård.
Da vi blev trætte af at gå hhv. en øvet og en ekspertbane og havde fået vist nogle af champion-øvelser af Lisa, blev vi enige om at lave nogle spring/tunnel/spring kombinationer, hvilket hundene syntes var supersjovt.

Desværre syntes Zazu på et tidspunkt, at det var så sjovt, at han løb fra Catja, imens Django var igang med banen. Det betød, at Django blev modtaget af en meget legesyg Zazu, da han kom ud af tunnelen med det resultat, at han blev SÅ bange!!! Zazu er en dejlig hund, der desværre er alt for voldsom for Django, og Django har ikke på noget tidspunkt været tryg ved ham, da han tidligere har lavet et lignende nummer hos Charlotte....så det var simpelthen bare det, der ikke måtte ske - det var en meget voldsom oplevelse for ham.

Heldigvis kom Django meget hurtigt hen til mig, og jeg brugte noget tid på at få ham til at løbe gennem tunnelen fra begge sider - han gjorde det, og fik selvfølgelig kæmpe belønning for det, men det var tydeligt, at han var bange for det. Derefter gik jeg ud på græsset, så han kunne få lov at komme væk, men for første gang reagerede han med angst for hundene i hundegården, han blev meget bange, da Tira blev lukket ud til os, og han reagerede på de andres armbevægelser mv. - kort sagt: alle hans gamle traumer, som jeg har arbejdet så meget med, kom frem igen....

Vi satte os derefter alle ved bordet udenfor og snakkede en halv times tid og han faldt lidt til ro, selv om Zazu sad på den anden side. Catja, som var meget ked af det skete, prøvede ihærdigt at fortælle Django, at Zazu bare var legesyg, men hun blev bestemt ikke troet.

Da vi kom hjem, gav jeg Django noget af det Zylkene, som ikke virkede på Osseau til nytår - det var mit bedste bud på noget, der måske kunne dæmpe stressen hos ham, og det ser faktisk ud som om, det virker :-). Han fik altså også en alt for stor dosis, men det gik først op for mig bagefter, da jeg fik tjekket det på nettet. Nu har jeg lige prøvet dyrlægen for at høre om, de synes, jeg skal fortsætte med det, men de har selfølgelig ferie, så nu gør jeg bare, som jeg synes. Morgenturen er i hvert fald forløbet fredeligt - den eneste hund, vi mødte, var en border terrier tæve, som de elsker højt, så det var jo fint.

Men ingen tvivl - det skal fortsat være muligt at træne sammen med Catja og Zazu, så vi mødes igen på Hasselgård i næste uge!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar