lørdag den 10. april 2010

Er vi prøveklar?

Nu er der kun 2 uger til prøven i Ølstykke, og jeg er ved at være ret spændt og opsat på Djangos og min debut i LP2.
Jeg har som sådan ikke nogen ambitioner, men håber selvfølgelig på et godt resultat, for jeg synes faktisk, at vi er godt på vej. Til træningen går det i hvert fald super:
  • Fællesdækken skal han bare kunne. I løbet af vinteren har han desværre tillagt sig en vane med at ligge og pive, og jeg er derfor begyndt at belønne ham ofte, hvilket jo godt kan blive et problem, men forleden lå han i 3½ minut med 4 belønninger undervejs, så mon ikke han kan klare 2 minutter?
  • Fri ved fod er jo tæt på at være super. Her skal jeg have trænet nogle længere forløb, men også fortsat have fokus på starten, så opmærksomheden er der fra begyndelsen af øvelsen - det skal nok gå. Achilleshælen her er 2-skridts øvelserne, da han bliver meget ivrig og derfor er tilbøjelig til at sætte sig skævt. Vi arbejder på det og ser da fremskridt, men trænes skal det!
  • Springet - tja, her er det igen den skæve plads i afslutningen, jeg er usikker på, ellers ser det meget godt ud...
  • Apportering er på nuværende tidspunkt den mest kiksede øvelse. I løbet af vinteren har han nægtet at tage apporten i munden og stiller sig bare op og gør ad den, men de seneste uger har der været store fremskridt. Han samler nu op, løber hele vejen tilbage, smider apporten ved siden af mig og sætter sig flot på plads, så øvelsen skal nok give point, men det er ikke godt nok. Jeg overvejer seriøst at få nogle enetimer med fokus på den øvelse, men det skal være med en person, der har erfaring med hunde uden stor apporteringslyst, så lige nu er jeg i tænkeboks og satser bare på, at det går til de kommende prøver.
  • Stå-sid er total ynglingsøvelse, der næsten altid fungerer. Jeg forsøger at afpasse tempoet, så jeg ikke kommer til at gå for hurtigt forbi ham i ståen, det handler mere om mig, end det gør med ham. Endvidere træner jeg skarpe stop uden jeg standser, men det er træning - til prøven vil jeg bruge min mulighed for stop.
  • Fremsending har vi virkelig trænet. Det har været en meget problematisk øvelse, hvor jeg har haft svært ved at bestemme mig for en metode, men efter at have fået en god forkommando, ser det ret godt ud. Jeg benytter alle muligheder for at få trænet mange forskellige steder, og nu prøver jeg at få ekstra afstand på - det skaber nogle problemer fordi jeg kan sende ham ud så langt fra, at jeg ikke kan kaste belønningen helt ud i feltet :-)
  • Stillingsskiftet synes jeg er svært at få til at fungere helt optimalt. Når et skifte fungerer, synes jeg et andet bliver sjusket, så det er vist "a never ending story", som jeg skal have noget fokus på....
  • Indkald - kan være superflot og er det for det meste. Jeg træner det helst ikke som fuld øvelse, da han ikke skal vænnes til, at indkaldet kommer efter 2 knæk hver gang, og det ser ud til at virke.
  • Næseprøven er totalt knald eller fald øvelsen. 1 ud af 4-5 gange glemmer han alt om søget og kommer med den første den bedste pind...., så det er vist bare at håbe på det bedste. Afleveringen er som apporten noget sjusk, men det lever jeg med (endnu).

Så svaret på overskriften må være et "ja". Jeg føler mig klar, men der er selvfølgelig stadig alle de ukendte faktorer. Djangos usikkerhed/mangel på koncentration, som kan komme til udtryk ved dommerens adfærd, tilskuernes placering, vind og vejr, potentielt løbske tæver, væmmelige hanhunde og mange andre ting - samt naturligvis mine reaktioner på det hele bliver afgørende for, hvordan det går.

1 kommentar:

  1. Hej Anita,
    Jeg synes bestemt I er prøveklar!
    Jeg er ked af at jeg ikke kan følge jer den 25. april, men jeg er sikker på at I får et flot resultat!
    Mange hilsner
    Paul

    SvarSlet