tirsdag den 9. juni 2009

Klubmesterskab




Næsten inden jeg nåede at få armene ned af jubel over vores 1. præmie, ventede nye prøver.


Denne gang "kun" klubmesterskabet i den lokale klub, men da Django 2 gange tidligere er klubmester i DGI's Fører-Hund program, skulle vi jo gerne holde stilen.


Her i forårssæsonen har jeg været tilmeldt et begynderhold ved navn LP1 med Osseau og et fortsætterhold ved navn LP3 med Django (her var vi lidt under niveau i forhold til de øvrige deltagere). Der blev dog konkurreret i både LP begynder, LP1, LP2 og en enkelt i LP3, og dommeren var Inge ? fra Sheltieklubben.

Jeg startede med Osseau i LP begynder og med Django i LP1 og i Rally udenfor konkurrence, da man skal have gået på hold for at starte. Herudover skulle Amanda deltage i agility og spring med Osseau, så det blev en travl dag.

Med Osseau gik det således i LP begynder:

Tandvisning = 10 - OK

Lineføring = 8 - En enkelt stor flagren. Hunden påvirket af grædende barn udenfor. (Han gik simpelthen så flot - og så skulle det barn absolut være hysterisk!!!)

Stå = 10 - OK

Spring = 9,5 - Fører går samtidig med hunden (Nu skal man jo altså ikke diskutere med dommeren, men det tror jeg altså ikke på)

Stillingsskift = 10 - Flot

Indkald = 10 - OK

Næseprøve = 6 - Hunden markerer korrekt genstand

Fællesdæk = 10 - OK

Helhedsindtryk = 9 - En fører med god forståelse for sin hund. Hjælper og støtter sin hund, når den bliver utryg. En meget opmærksom hund. Kun næseprøven mangler (surprise...)

Ialt 166 point og dermed klubmester - og så burde jeg jo være glad, men det var jeg altså ikke.

Karaktererne er jo flotte, men selvfølgelig dømt ud fra begynderniveau - jeg havde mange "hjælpende hænder" undervejs, og der er stadig et stykke vej til LP1, men det varer ikke længe. I betragtning af at jeg kun har trænet ham i lydighed i 4 måneder, er han da dygtig, men han er bare ikke GLAD. Han er både koncentreret og fokuseret, men den glæde han viser f.eks. på agilitybanen, er der bare ikke, så det må blive fokusområdet i den kommende tid..

Agility og spring blev lagt sammen, og her blev de nr. 6.


Djangos LP1 så således ud:

Tandvisning = 10 - OK

Lineføring = 9 - 2 små flagren. Ellers fint i både gang og løb

Stå = 9 - Ekstra kommando ved "bliv stående". Lille rundering ved afslutning

Spring = 9,5 - Ekstra pladskommando ved afslutning

Stillingsskift = 9 - Fjumrer i afslutning og ekstra pladskommando

Indkald = 9,5 - Rodet afslutning

Næseprøve = 0 - Hund tager desværre den forkerte genstand (....)

Fællesdæk = 9,5 - Lidt rodet afslutning

Helhedsindtryk = 8 - En glad og opmærksom hund. Synd med kikset i næseprøven. Når du får rettet op på afslutningerne, skal det nok gå godt.

Ja tak, det var bare noget rod med de afslutninger. Jeg har længe været så fokuseret både i stå og dæk på, at han ikke skulle rejse sig, at jeg ikke har trænet afslutningen med. Rådet fra Charlotte er nu at træne det helt separat, så vi slipper for det pjat! Det er sure point at miste..

Næseprøven er blevet en ren apportering nu. Django bruger slet ikke næsen, men vælger den første den bedste, så det er forfra med søg i højt græs osv., så håber jeg den snart er på plads igen.

Jeg var heller ikke tilfreds med denne prøve, men ikke på grund af Django, som var sød og glad og gjorde sit bedste, men det virkede bare så sjusket - og så blev jeg altså lidt irriteret på dommeren undervejs....

Efter fællesdækken måtte vi skynde os over til rallybanen, hvor de ventede på os. Her gik Django det flotteste, han nogensinde har gået på en rallybane, så jeg var meget glad bagefter, indtil dommeren kunne fortælle mig, at jeg havde lavet en af øvelserne forkert. Den var til gengæld superflot, men hørte til i viderekomne klassen (jeg lod Django sidde plads før en "ind foran") - og jeg som troede at jeg havde styr på skiltene, øv øv. Nå, men vi fik 78 point, og jeg havde kun mig selv at være sur på. Det var fedt nok, at det gik godt.

En meget lang dag, der altså endte med lidt blandede følelser og nogle meget konkrete arbejdsopgaver.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar