søndag den 23. januar 2011

Årets Sheltie - æres den som æres bør!





Jeg var længe meget i tvivl om, jeg gad indsende mine resultater til Årets Sheltie for 2010.
Grunden er, at jeg synes, at reglerne for konkurrencen er forældede og tilgodeser de, som træner på en af klubbens træningspladser på en ganske urimelig måde, så det simpelthen ikke er en fair konkurrence!

Ifølge reglerne tæller resultater fra træningsafslutninger - uofficielle prøver bedømt af DSS-dommere - også. Ganske vist prøver som andre også kan betale sig fra at deltage i, men da det dels kun er "for sjov-konkurrence", foregår på den sædvanlige træningsplads og ikke (nødvendigvis) dømmes af DKK-dommere, må det siges at være ulige vilkår for dem, som tilgodeser de, der træner i klubben!!
Alt det gik op for mig sidste år, da Django blev nr. 3 i LP 1. Det var jeg vældig stolt af, indtil det gik op for mig, at han egentlig burde være nr. 1!!

Jeg kunne selvfølgelig også vælge at være ligeglad og bare lade være med at deltage, men på den anden side vil jeg jo også gerne være en del af klubben og støtte initiativer og arrangementer. Det endte så med, at jeg har skrevet et brev til Lydighedsudvalget, som jo bestemt ikke umiddelbart er enige i mine synspunkter, så det kommer der nok ikke meget ud af!
Efter at have tjekket forskellige andre resultater på Hundeweb og i Sheltiebladet kunne jeg se, at Django og jeg ville blive nr. 4 efter andre, som også havde resultaterne fra officielle prøver, så jeg valgte at sende ind alligevel - det er jo bestemt ingen skam at tabe til dygtige hunde og førere som Lisa/Louie, Vicky/Zimba og Anne/Taxi!!! Osseaus resultater røg også med, de var alligevel ikke specielt gode, så det var lidt ligegyldigt, om han blev nr. 5 eller 6.... 
Jeg vil med det samme pointere, at jeg bestemt også betragter de øvrige på listen som meget dygtige både førere og hunde, men en konkurrence bør have lige vilkår for alle, uanset om man har valgt at træne i Sheltieklubben eller andetsteds!

3 kommentarer:

  1. Hej Anita,
    Jeg er naturligvis helt enig med dig i at det ikke er fair at lade uofficielle resultater på træningspladser tælle med i en officiel konkurrence - men forandring er svært, også i hundeverdenen :-)
    Men I har da i det mindste en klub der tager LP og rally alvorligt. Jeg er medlem af Spaniel Klubben, hvor der er et utal af pokaler til udstillingshunde, men LP og rally er ikke anerkendt på officielt niveau, og tro mig, jeg har kæmpet for det. Derfor er pokalerne til LP-hunde (og fra i år også rally) uofficielle, men forhåbentlig med krystalklare regler - ALLE officielle konkurrencer tæller med, og vægter helt lige. http://www.bordertoborder.dk/docs/traening/lydigespaniels.php#lydig2011

    SvarSlet
  2. Det er da også skørt, at Spanielklubben er ligeglade med LP og rally med alle de dygtige spaniels, der er!! Men ja, jeg er da på mange områder også glad for Sheltieklubben og derfor - hvis man ikke gør opmærksom på utilfredsheden, kommer man jo i hvert ingen vegne:-))

    SvarSlet
  3. Du kan jo ikke sige, at I var blevet nr. 1 i den konkurrence sidste år, for hvis konkurrence i 2009 var på samme måde, så havde vi andre (der fik flere points end dig) nok opsøgt flere officielle konkurrencer, for netop at kunne vinde/placere os godt i den forbindelse. Jeg holdt mig kun fra officielle konkurrencer af økonomiske årsager. Når jeg har tre 1.præmier og de alle tæller til dén konkurrence, så vil det da være dumt, at gå ud og betale 350 kr + transport igen og igen, specielt når titlen er i hus.
    Fint nok, at det er lavet om - så må vi se om det ændrer noget, andet end at alle skal af med flere penge. Jeg har ikke kunne se, det helt store problem i, at folk der betaler til DSSK gennem træningsgebyret også får en prøve med til Året LP-sheltie, nu det kun er sheltier vi taler om. Det fordrede jo, at folk støttede klubben, for at få den "fordel".
    Jeg synes, at problemet nu bliver, at unge studerende og andre med færre penge er nødt til BÅDE at betale for træning OG prøver HVER gang. Før lagde man penge til side til træning (som jo er for hundens bedste over flere måneder) og så kom man også til prøve, som talt med i noget større og motiverende. Nu bliver det så dyrt (specielt hvis ens hund så ikke lige er på toppen på prøvedagen, som vi jo alle oplever af og til) hvis man skal ud og betale og rejse til officielle prøver bare for at være med i året LP-sheltie, som jo altså er en mindre officiel konkurrence end Årets LP-hund i DKK, må vi nok erkende.

    SvarSlet