tirsdag den 30. april 2013

Rallyprøve og uddannelser

I fredags var der endnu en gang mulighed for DM-kvalifikation i rally. Denne gang arrangeret af Kreds 2 i Hvalsø, så det var jo dejligt tæt på. Muligheden for DM-kval er dog lagt lidt på hylden for der er godt nok hård kamp i toppen af Championklassen, hvor man efterhånden skal op på mindst 96 point for at have en chance....
Jeg er faktisk ret stolt af både Amanda og Osseau:-). Denne gang endte de på flotte 90 point, de seneste 7 prøver har de fået point (der har jo været mange IB'ere undervejs), de 4 af dem ligger over 90, så de er ved at opnå en stabilitet, der er til at bygge videre på. Jeg synes, Amanda har fået en ro på banen, der gør, at hun kan støtte Osseau meget bedre - til denne prøve var der ting nok at bekymre sig om, når man er en lidt forsigtig hund, men med to ommere (som også blev udført ganske roligt og sikkert), var 90 point superflot!

Jeg ser jo lidt med fra sidelinjen til rallyprøverne, og jeg synes det i den grad er fedt at se især Championklassen. Der er meget skriveri på Facebook om, at rally skal være sjovt, og at det jo ikke er "rigtig" lydighed, men folk, der skriver det, har ikke set deltagere i Championklassen til DKK-prøver:-)). Det er lydighed på højt plan, det er flot at se på - deltagerne er meget ambitiøse og hold da op, hvor er niveauet højt.
Jeg skal som flere andre i gang med uddannelsen til rallydommer - det er lidt af et projekt, der kommer til at kræve noget tid, men jeg glæder mig til at komme rigtigt i gang:-)

Her i weekenden kom klikkerinstruktøruddannelsen i gang, det har jeg virkelig set frem til. Vi er kun syv deltagere på holdet, så det er supergodt. Det bliver ikke nogen "skovtur" at komme igennem uddannelsen, der indeholder både en teoretisk og en praktisk prøve, der skal arbejdes for det. Jeg har en dygtig hund i Osseau - han kan en del, men der er også meget, han ikke kan! F.eks. er det en udfordring at få ham til at lege - herhjemme i haven vil han meget gerne, men han er jo vant til at belønning i træningen er godbidder, så det skal jeg have arbejdet med. Selvstændigt initiativ er der heller ikke meget af hos ham - han er så vant til at få at vide, hvad han skal, så det med at tilbyde adfærd skal også graves frem igen.... han har jo kunnet, da han var yngre. Både leg og initiativ er helt grundlæggende, så det skal han bare kunne.

Den kommende weekend bliver forholdsvis rolig, men meget spændende - vi skal nemlig debutere i LP 3....det giver nogle sommerfugle i maven:-))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar