tirsdag den 25. oktober 2011

Kursus med Helle Damkjær

En tiltrængt efterårsferie er nu vel overstået! Den blev afsluttet med en fantastisk weekend i selskab med dejlige nørd-venner på kursus med Helle Damkjær. Helle oplevede jeg sidste år på kursus hos Charlotte Lyngholm - også et super kursus, men det er altså noget helt specielt for mig kun at være i selskab med mennesker jeg kender rigtig godt.

Lørdag var mit primære fokus på den fællesdæk, som jo er blevet helt spoleret. Osseau er blevet ekstremt utryg i denne øvelse, Det er kommet gradvist - en ophobning af små ubehagelige oplevelser (jeg aner ikke hvilke!), der nu er vokset til, at det nu "er blevet et overgreb på ham" (iflg. Helle) at bede ham blive liggende, mens jeg går fra ham. Forslaget til løsningen er at gå fra ham i alle mulige retninger, stå stille i kort tid, mens jeg bekræfter ham i, at alt er ok, når jeg står og kigger på ham. Tilbage og beløn og afsted igen.
Meget brugbar løsning - så nu føler jeg mig sikker på, at øvelsen igen bliver stabil:-)

Søndag startede med fællesøvelser, herefter 3 øvelser til hver med efterfølgende løsningsforslag - vi nåede vildt meget. Herudover fik jeg vist den måde Helle bygger øvelsen "dirigeret apport" op på. Den øvelse kan ingen af mine hunde, så jeg vil rigtig gerne undgå at fejlindlære den...
Osseau var rigtig dygtig -men puha, det gik knap så godt, da jeg skulle prøve med Django
i går aftes:-))):
"Mad i skålen - skal jeg stå stille med ryggen til??. Nej, i hvert fald ikke - afsted, afsted"
Godt jeg havde Vibeke til at hjælpe med at fjerne skålen hurtigt:-)
Han skal vist lige trænes i at fastholde positioner, det gav Helle heldigvis mange gode råd om til nogle af de andre på kurset, som jeg kan bruge til den vimmerhurtige trippende hund!

Igen fik jeg rigtig meget ud af at være på kursus, og jeg har nu fået endnu flere redskaber, jeg kan bruge i planlægningen af vinterens træning!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar