tirsdag den 14. juni 2011

Jeg elsker at være på kursus:-)

Det har været en travl pinse, og her til morgen er Osseau helt færdig og trænger til en slapperdag. Det gør jeg nu egentlig også, men det har jeg ikke lige mulighed for, da jeg skal ud som censor i morgen - for første gang ever, så det kræver lige en grundig forberedelse....

Nå, i går var vi på kursus - 2. del af Hund og Trænings Kriteriekursus med Hanne Skaarup og Karen Frost som undervisere. Det var som sidst et super supergodt kursus: god afveksling mellem teori og praksis, godt struktureret og med masser af kompetente råd til de forskellige øvelser!
Sidste gang startede vi på forskellige øvelser. Den obligatoriske var hovedet ned mod underlaget i dækken - den havde vi slet ikke trænet i den mellemliggende periode, så vi var stadig på startniveauet. Vores nummer to var at gå under en stol - det har han fattet pointen i, og vi er nu der, hvor det er tid at sætte kommando på. Så havde vi også den med at løfte og kravle under en hulahopring, der var jeg gået død m.h.t. at aftrappe hjælpen (at løfte ringen), men den nåede vi ikke i går.
Og hvorfor så disse øvelser - jo, de er jo netop helt anderledes og ødelægger derfor ikke nogle af de gængse lydighedsøvelser, for meningen var jo netop Think-plan-do og sætte de rigtige kriterier undervejs, det er altså ikke helt enkelt, når min "do" ikke altid følger "think" og "plan" :-((

Derefter var det tid til en valgfri øvelse, og jeg valgte naturligvis apportøvelsen - igen, igen. Det er jo sidste del - hold-fast delen, der volder mig store problemer, så jeg havde brug for ny input.
Jeg skrev de forskellige delmomenter ned, derefter fokuserede jeg på det sidste element og delte det op i bittesmå bidder - så langt så godt.
Rådene var der ikke så meget nyt i: Læg værdi i apporten - han skal ville den i det spontane optag. Brug "teasing" til at få ham til at vælge at holde fast. Her brugte jeg næsepinden, det var jeg rigtig dårlig til - motorikken er altså ringe!!!
Alligevel nåede vi et stykke vej, og jeg har nu - igen - noget at arbejde videre med!

Og så har jeg nu tænkt på, hvad jeg skal gøre med Djangos bakkeøvelse - det skal Amanda da lære ham:-)))))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar