tirsdag den 16. november 2010

Det var det, jeg hørte....

Som det jo allerede er blevet sagt af mange - inklusive mig selv - så var weekendens kursus med Helle Damkjær en fantastisk oplevelse!!
Nu er alle informationerne så fordøjet lidt, noget kan vi bruge umiddelbart, noget lagrer sig (forhåbentligt en stor del af det), til vi en dag får brug for det, og noget går i glemmebogen.
Jeg havde valgt kun at tage Osseau med, da jeg vidste, at to af tæverne var i løbetid, så jeg synes ikke, der var nogen grund til at diskutere med Django om, hvad han skulle fokusere på hele weekenden. Det er sjældent, det er Osseau, der kommer med alene, så det var rigtig fint, selv om han til sidst var temmelig ked af at være i bilen.
Vi fik 4 x koncentreret tid hver med Helle.
Første gang var obligatorisk fri ved fod, anden gang valgte jeg feltet, tredje gang apport og 4. gang 2-skridts øvelser + stillingsskift stå-sid.
Og hvad fik jeg så med mig vedr. de øvelser?:
  • Vores fri ved fod er mere end 90 % perfekt. Den sidste del kommer med, når jeg holder op med at være så fokuseret på omgivelserne - så holder Osseau nemlig også op!!!! Ta' den :-))) Jeg ved det jo godt - det har været meget værre, og jeg kan jo kun sige, at jeg arbejder på sagen...
  • Feltet fungerer ikke rigtigt, da Osseau er begyndt at styre efter forkanten af feltet. Helles kommentar var, at jeg skal fokusere på placeringen  i feltet - accepter et område på 1 kvadratmeter, for Osseaus vedkommende i midten af feltet. Afstanden skal være kort, men det skal efter nogle gange prøves med længere afstand.
  • Apporten.... Vores "leg" med den synes Helle ikke rigtig om! Apporten skal i fokus som MIT legetøj. Jeg skal synes, den er interessant, drille Osseau med den ved at vende mig væk fra ham og gøre den svær for ham at fange - og så skal jeg IKKE gribe efter den, det fik Helle til at kaste sig i gulvet flere gange :-)))) Han skal roses vildt, når han har den i munden, smider han den, er det igen mit legetøj!
  • 2-skridtsøvelser. Osseau er begyndt at hoppe ind i forventningen om belønningen. Løsningen - ja, prøv med 6-8 eller 10 skridt til hhv. højre, venstre og baglæns. Hvorfor har jeg egentlig aldrig tænkt det selv - det virker bare så simpelt....
  • Stillingsskiftet stå-sid skal kunne laves tæt på uden at hunden går frem til hånden. Den tager vi lige forfra!
Camilla tog dette billede af Osseau lørdag:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar