onsdag den 17. november 2010

Det var det jeg hørte - del 2

Ja, for der var jo meget, meget mere på kurset end kun det, der direkte var målrettet Osseau og mig, og selv om man skulle tro, at det var mange timer at være tilskuere i blæst og kulde, fløj tiden bare afsted, og der var rigtig meget at lære ved at se på de andre kursister og deres hunde.

Leg med hunden er så vigtig og er guld værd at have som belønning! Det rammer jo lidt, for jeg er slet ikke god nok til at lege med mine hunde - slet ikke med Django. Det bliver jeg nødt til at blive bedre til i stedet for bare at stopfodre hundene med guffer hele tiden....

I prøvesituationen skal der fokuseres på det, der går godt!!! Pral gerne med det :-)) og glem det, der er gået mindre godt - i hvert fald indtil hunden er i buret igen...for selvfølgelig skal der arbejdes med det. Så nu skal vi til at blære os højlydt, hver gang vi går fra banen :-))))

Noget jeg var glad for at høre, var, at det ikke er forbudt at sige nej, når det er sådan, man har det. Selvfølgelig ikke et hårdt og surt NEJ, men som et "ærgerligt, ærgerligt". Det kan jeg nemlig ganske spontant ikke lade være med, så det er helt rart ikke at skulle have dårlig samvittighed over det. Der ser ikke noget ved, at hunden fejler, men man skal selvfølgelig sørge for at hjælpe hunden, så en fejl ikke gentages.

Og så skal man aldrig træne problemøvelser! Hvis føreren synes, det er et problem, bliver det til et problem - måske er det derfor, apportøvelsen er så svær...?

Jeg synes, at det var fedt, at Helle gjorde meget ud af at sige til os, at det er vigtigt, at vi mærker efter, om vi kan bruge det, hun siger - lige nu overvejer jeg det omkring apporten med Osseau....
Jeg synes nemlig, at jeg har prøvet det med legen - been there, done that - men det er jo efterhånden nogle år siden, og både Osseau og jeg er et helt andet sted nu. Jeg ved bare, at jeg er nødt til at tro på det, før jeg for alvor går i gang - og jeg skal have vendt min tankegang, så jeg ikke er forhåndsindstillet på, at det ikke fungerer. Jeg er nødt til at være 120% engageret i at få det til at du, ellers er det ligemeget med at prøve... Jeg må have lagt en plan.........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar