onsdag den 15. november 2017

New York - dag 2

Efter en lidt træls nat, hvor jeg var vågen i flere timer pga. tidsforskellen, mødtes vi med Daniel til morgenmad på Tick Tock - en rigtig amerikansk diner ved vores hotel. Der er rigtig 'skræmmende' billeder i vente😀😀😀. Ikke al maden er lige sund!!





Derefter gik turen med metroen sydpå, da vi havde planer om en tur til Frihedsgudinden og Ellis Island. Sejlturen derud var imponerende med skønt view hen over Manhattan - det var totalt smukt.  Ved Frihedsgudinden skete der ikke så meget, vi gik en tur rundt på øen og så naturligvis den kæmpestore statue, men det var også det. Billetter til at komme op på/i Frihedsgudinden skulle have været bestilt hjemmefra og så forudseende var jeg altså ikke.


Derefter tog vi videre til Ellis Island, som jeg på da værende tidspunkt ikke havde de store forventninger til, men de blev da godt nok gjort til skamme! Der var simpelthen så meget at se på, at vi slet ikke nåede det hele, før vi var aldeles udmattede af at gå rundt og læse på tavlerne. Der var udstilling om 'Peopling of America', hvordan landet er blevet befolket gennem årene, det var virkelig spændende! Der brugte vi rigtig meget tid, hvorefter vi kom videre til selve Ellis Island - hvad der skete på øen, når folk kom dertil mv. Det var jo Ellis Island, der efter 1892 blev brugt til undersøgelse af de mange immigranter og til a t hjemsende dem, der ikke blev fundet egnet til at rejse ind i USA. Det var kun to procent af de ankomne, der blev sendt retur, men det var rigtig mange mennesker! USA modtog mere en 12 millioner mennesker fra andre lande!!

Vi var alle tre meget begejstrede for at være på øen, men vi nåede slet ikke igennem det hele, før Amanda og jeg begge var helt flade, og vi sejlede retur til Manhattan. Her førte Daniel os til Wall Street og derefter til World Trade Center Memorial - på en gang både fascinerende og meget trist....

Så var det tid til at se NYU - først til NYU Bookstore, hvor vi var nødt til at shoppe lidt, da de havde meget andet end bøger:-), så hen til Daniels lejlighed og en tur i området omkring universitet.

Amanda og jeg fandt selv vej i Metroen hjem (!!!), og nu prøver jeg ihærdigt at holde mig vågen et par timer til, så jeg ikke skal være vågen igen i nat!

Jeg er ret vild med New York og glæder mig til flere spændende oplevelser i morgen:-)))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar