mandag den 26. juli 2010

Hatten med dårlige undskyldninger!

Vi har dem jo alle sammen: hver vores store udfordringer når vi skal til prøver, hvad enten der er tale om LP, agility, rally eller andet.
Listen kan blive lang:
  • Vejret for koldt, for varmt, regnvejr
  • Løbetidstæver, der påvirker hanhunde
  • Tæver der er påvirket af deres egen løbetid
  • Hunden kan ikke lide dommeren
  • Heste eller andre hunde der passerer på en nærliggende sti
  • Andre hunde for tæt på ringen
  • Hunderacen er svær at træne
  • En anden hund stirrer og gør dermed min hund utryg i fællesdækken

- og jeg kan blive ved i en uendelighed, så jeg stopper her.

Det korte af det lange er jo netop, at alle disse udfordringer = undskyldninger og evt. mangel på træning af dem. De kan jo ikke rangordnes, så nogle er mere gældende end andre - vi vælger jo selv at gå til prøve - og det er i virkeligheden også fuldstændig ligegyldigt.

Det største problem er nemlig - som jeg jo har lært på flere kurser - hvordan vi selv reagerer på de udfordringer, vi møder. Jeg har droppet at gå fra Osseau i en fællesdæk, fordi hunden ved siden af virkede truende på ham - det var mit eget valg, men ikke desto mindre sk... irriterende. Og i prøvesituationen reagerer jeg meget på, at Django påvirkes så meget af tæver i løbetid, fordi jeg - som Amanda ganske rigtigt fortæller mig - lader det gå ud over både ham og mig selv, og dermed ødelægger prøven!

Jeg bliver supernervøs til prøverne (også mere end jeg normalt indrømmer) og har derfor ikke overskud til at arbejde det ekstra, der er nødvendigt for at holde Djangos fokus på mig, men det bliver jeg nødt til at lære at forholde mig til i stedet for at blive hysterisk!! For han er blevet væsentligt bedre, end han har været, træningen har hjulpet, og jeg ved jo godt, hvordan jeg skal få hans fokus - så se dog på det positive og arbejd videre .....!!! (Det var så lige en bemærkning til mig selv :-))

Omvendt skal jeg så nok heller ikke undskylde over for de hundeførere, der har fået deres hunde "skræmt væk" i fællesdæk, hvor Django har gøet vildt - det har jeg nu gjort alligevel, og så kan de jo lægge den undskyldning i deres hat :-).

1 kommentar:

  1. Hej Anita, det er - endnu engang! - en fornøjelse at læse din blog. Det er jo præcis dit systematiske arbejde i forhold til en række af disse udfordringer, der har gjort at det går fremad for dig og dine hunde. Og bare det at skrive erkendelsen ned gør, at du kommer til at arbejde endnu mere med disse elementer. Og du skal nok nå langt!
    Jeg har netop til aften (min blog er på vej) - og det kunne være inspireret af dig blog, men er det ikke - besluttet at give Lille Bjørn og LP2 endnu en satsning. Selvom han er en race der er svær at træne, er påvirket at løbetidstæver, og ikke kan arbejde i varme :-))))

    SvarSlet