torsdag den 22. april 2010

Også en slags træning

Engang i december blev jeg enig med mig selv om, at Osseau og jeg trængte til at beskæftige os med noget helt andet end lydighedstræningen. Jeg meldte mig til en omgang "Tema-træning" hos Merethe Børgart - 2 foredrag og 7 x træning med hund med emner som spor, mental aktivering, sansestimulering mv. På grund af vintervejret blev opstarten udskudt et stykke tid og vi er i går blevet færdige med forløbet.

Det har været meget interessant. Merethe er - som man kan se på hendes hjemmeside - et alsidigt hundemenneske, og hun har en stor viden, som hun øste ud af. Jeg havde svært ved at betragte det som egentlig træning, men både Osseau og jeg har helt bestemt hygget os de onsdage, vi har været afsted. Han synes jo, det er rigtig dejligt at komme afsted med mig alene, og han har været så afslappet som aldrig før på en træningsplads.

Det kan man jo godt "psykolisere" lidt over.... for hvorfor mon? Har jeg været anderledes? Har medkursisterne?
De øvrige medkursister var "helt almindelige hundeejere" med diverse mere eller mindre problematiske hunde - en lille spaniel der var bange for alt (men bestemt ikke Osseau), en Islandsk fårehund der gøede som en vanvittig det meste af tiden, en sød Border Collie og en komplet hyper blandingshund var bare nogle af dem, vi lærte at kende, og Osseau kunne lide dem alle + alle de hvalpe, der kom på holdet efter os, dem hilste han med stor glæde på. Meget mærkeligt i forhold til, hvordan han nogle gange reagerer på fremmede hunde - bare jeg var noget bedre til hundesprog, så jeg kunne læse ham noget bedre, suk...


Summa, summarum: Forløbet har bestemt givet stof til eftertanke!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar