mandag den 31. oktober 2022

Noget om træning

Vi går til rigtig meget god træning for tiden: rally hos Johanna, miljøtræning hos Hund360 (tidligere Just Be Dog), og både til miljøtræning og nosework hos Hvalsø Hundevenner. Jeg er vild med det hele!

I rally knokler vi på med at arbejde uden snor, højrehandling, masser af skilte fra alle klasser mm. Det er virkelig svært, og jeg bliver i den grad udfordret! Johannas skarpe observationer viser da også, at Girah melder fra lige så snart, det bliver svært for mig, så jeg ikke har fuldt fokus på ham og fortæller ham præcist, hvad han skal. Da vi laver rigtig mange øvelser, som jeg på ingen måde har kommando på, bliver det lidt kaotisk nogle gange, men det giver masser af information om, hvad der skal arbejdes med, og vi tager det helt stille og roligt og har god tid. 

Facebook har for nyligt vist masser af minder fra tidligere prøver på Samsø. Her peakede Osseau i 2017 og vandt en god del af det, han stillede op i - på det tidspunkt var han 10,5 år, så med det i mente har Girah og jeg masser af år foran os💙

Nosework hygger vi os med. Min erfaring er jo begrænset til et par års træning med Django for længe siden, men Girah er virkelig skarp. Også her kommer der mange informationer til mig om, hvor han synes at det er svært - han tager både høje og lave søg uden problemer, bare de er tilgængelige, men hvis han bliver fysisk presset, fx hvis han skal ind i mellem to cykler bliver han utryg og skal støttes en del. Det bliver han så fx med parring med godbid, det hjælper ham rigtig meget.

Miljøtræning er det, jeg prioriterer rigtig højt for tiden, og jeg synes, at det er virkelig skønt at se Girah i mange forskellige miljøer. Han synes faktisk, at DKK’s nye hal er lidt svær at være i, nok fordi den er meget stor og uoverskuelig for ham, så der er meget at holde øje med og hjørnerne og siderne kan være svære for ham. 

På begge miljøtræningshold har vi været flere steder. På det ene hold dels i området i og omkring Ringsted og i skoven. Her fandt et leverpostejstræ😊, og der løb også en "pølsedame" rundt, der skulle findes og meget mere.


På Hvalsø-holdet har vi været både ved Hvalsø station, på bytur i Roskilde og i lørdags på havnen i Holbæk + i Holbæk by. Det har alt sammen været virkelig godt, og især i lørdags var en rigtig god tur, hvor Girah var uimponeret over det meste, men fx ikke synes det var fedt, at gå langt kanten af vandet på et enkelt stykke - andre steder var han ligeglad. Det er meget interessant at observere, hvor han reagerer, og hvor han ikke gør.

Udover alt dette træner vi stadig Sirius. Rally øvet er temmelig svær, så det er delelementer, vi bygger stille og roligt op og forhåbentlig får sat sammen på et tidspunkt - det er da godt, at der ikke er tidsbegræsning på den!! 

Frivillig håndtering er lidt mere tilgængelig, da det ikke er ukendt for Girah - han er faktisk virkelig god til det, og det skal dyrkes meget mere! Jeg filmede en del i går, desværre havde jeg bare ikke fået optaget de sidste 5 minutter, hvor han virkelig gjorde det godt - æv hvor træls, men så må vi jo kalde det rigtig god træning i stedet! Det eneste, han ikke er vant til at lave, er faktisk det med hagetarget på skammel, så det skal trænes fra start, men jeg forestiller mig, at det vil komme ret hurtigt.

Det med frivillig håndtering er oplagt lige nu, hvor jeg nemlig har ødelagt min fod ret så meget, så træning skal foregå stille og roligt (hvilket ellers ikke lige er Girah😂😂) Det har været galt længe, men den sidste måneds tid har været virkelig træls, og det blev så ikke bedre, da jeg trådte forkert i Holbæk i lørdags…..nu bevæger jeg mig så ikke ud uden krykker, men jeg har heldigvis lige fået en tid hos en rigtig dygtig behandler i morgen, så kan han forhåbentlig fikse den! Det er da fuldstændig håbløst frusterende, når jeg ikke kan gå, ikke lufte hund og alt det, jeg plejer!!! Det egner jeg mig ikke rigtig til....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar