lørdag den 16. september 2017

Django - den sejeste Nose Work hund

Django har nu passeret 13 år og 2 måneder, og vi nyder hvert minut, vi har med ham. Heldigvis har han det rigtig godt, han er glad og frisk, og han er endda begyndt at hoppe op ad os igen - det har han ikke gjort længe, men det lægger man jo først mærke til, når det vender tilbage igen....

Django har altid været en 'snuse-hund'. Han har, fra han var helt lille, været vant til at løse opgaver med sin næse, søge guffer på græsset mv. Og han har altid været meget mere tålmodig end Osseau har. For flere år siden var vi også på et sporkursus, der var han også virkelig god, men jeg synes helt ærligt, at det var for besværligt at lægge et spor, så det blev aldrig rigtig til noget.

Jeg har ellers hele tiden været sådan lidt tilbageholdende i forhold til det 'nye sort' i hundetræningen: Nose Work, men som månederne er gået, blev jeg alligevel nysgerrig. Derfor meldte jeg for noget tid siden Django på Nose Work hold hos Merete - med Osseau i baghånden, hvis det nu viste sig at Django ikke kunne holde til det.....
Men uha, hvor er Django bare sej, og han synes, at det er mega sjovt. Han er virkelig god til det. han har - som det altid har været typisk ham - alt for meget fart på, men det er jo mig, der skal lære at kontrollere hans entusiasme :-))

Vi har nu haft fem træningsgange på holdet. De første to gange arbejdede vi udelukkende på godbidder, derefter begyndte vi på parring, og der er vi stadigvæk. I mandags var vi på Solrød Station og særligt på to af søgene, der var på perronen, følte jeg mig virkelig udfordret!! På den ene del, hvor der var to søg, kom vi uheldigvis til at ramme, at der kom et tog, så det væltede ind med mennesker -der gik det lidt i kage, da Django blev meget utryg.
På den anden side af perronen gik det bedre, jeg synes, det var vildt svære søg, men det mente Django bestemt ikke, han tog alle tre virkelig smukt!

Vi sluttede af med at teste, om hundene hvad klar til at finde den rene lavendelfært, og også her var Django ret overbevisende. Første gang trak jeg den lidt for langt og han missede det tredje, men på det bræt Merete havde, havde han helt styr på at finde færten.

Summa summarum, det er da vildt sjovt det Nose Work, og det fortsætter vi helt klart med - jeg har allerede meldt til Meretes hold for øvede, der kommer til at foregå i en hal i Viby.

Et af de søg, som jeg synes, var svære i mandags -
Det havde Django helt styr på

Herovre var det heller ikke så nemt,
men det gik også over al forventning

I august mødte Paul til en af træningsgangene uden hund,
derfor fik Osseau lov at prøve, han var også megasej:-))


Ingen kommentarer:

Send en kommentar